perjantai 1. huhtikuuta 2016

THAIMAA – osa kaksi: Cha-am ja Hua Hin

Thaimaa-sarja jatkuu!

Sain käsiini vihdoin filmille ottamani Thaikku-kuvat ja pääsen postaamaan! Otin kuvia Canon AE-1 Program -kameralla, ja osa on ihan vaan puhelimella napattuja. Tässä postauksessa ajattelin kertoa Cha-amista jossa vietimme kuusi yötä, sekä Hua Hinistä jossa kävimme käymässä pari kertaa. Bangkokista tulee ihan omaan postaukseensa juttua.

Cha-am. Pieni lomakylä Siaminlahden länsipuolella, kutakuinkin 150 kilometriä Bangkokista etelään. Cha-am on paikallisten suosima lomakohde ja suurista kaupungeista matkustetaan sinne viikonloppulomalle. Kuningasperheen suosima lomakohde, hitusen Cha-amia suurempi Hua Hin on vain puolen tunnin ajomatkan päässä. Cha-amissa ei ollut juurikaan länsimaisia turisteja, pääasiassa eläkeikäisiä ruotsalaisia ja norjaisia, meitä suomalaisia oli ihan pari hassua.

Varasimme hotellihuoneen hotels.com:ista, hotellista nimeltään Tara Mantra, ja maksoimme pyöreästi 30 euroa per yö per naama. Myöhemmin meille selvisi että huoneemme hinta normaalisti on yli 150 euroa yöltä. Matkustimme kuitenkin sesongin ulkopuolella joten saimme mojovan alennuksen. Hotelli sijaitsi aivan rantakadun kupeessa, erään toisen suositun hotellin vieressä. Hotellihuone ja koko hotelli oli ihan mielettömän upeita. Meidän huone oli ihan uima-altaan vieressä (joita oli kolme kaiken kaikkiaan koko hotellissa) kolmannessa kerroksessa. Hotellissa oli niin vähän vieraita että saimme käytännössä makoilla altaalla keskenämme. Huoneen hintaan kuului lisäksi buffetaamiainen, jolla tarjoiltiin niin paikallisia kuin länsimaisia herkkuja.

Puhelinkuva hotellihuoneesta

Tuossa vasemmalla kun on noita parvekkeita, meidän huone oli yksi niistä mutta ihan vasemmassa reunassa, niin että se ei nyt näy tässä kuvassa

Keskipäivällä kaikkein kuumimpaan aikaan lämpötilat kipusivat lähes neljäänkymmeneen asteeseen. Rannan tuntumassa oli ihan siedettävä olla, mutta heti kun siirtyi tuulensuojaan, alkoi armoton hikoilu. Rantakadulta kannatti kuitenkin lähteä kävelemään muualle, sillä heti seuraavilla kaduilla oli paikallisten taloja ja pihoja. Toisilla pihoilla seisoskeli varjossa lehmiä ja kanoja, toisilla taas seisoi autonromuja tai muuten vaan kasoittain roskaa. Mereltä päin sisämaata kohti lähti kiemurtelemaan kuivahtanut, haiseva joki. Myös skoottereilla pörrätessämme löysimme mielenkiintoisia alueita ihan läheltä rantakadun turistialuetta. Mulla ei valitettavasti sattunut kameraa noille reissuille, vähän harmittaa.

Vietimme yleensä vuorokauden kuumimman ajan hotellin altaalla rentoutuen. Illan viiletessä lähdimme liikkeelle, milloin mihinkin. Rantakadulla oli useita miellyttäviä ravintoloita, joista sai jääkylmiä hedelmäsmoothieita ja mausteista thairuokaa edullisin hinnoin. Kampaajalla ja hieronnassa käynti oli myös edullista puuhaa, pulitin kahdesta tunnin hieronnasta yhteensä 500 bahtia, mikä on pyöreästi kolmisentoista euroa. Rantakojuissa myytiin mitä kummallisempia ruokia, joista suosikeiksi jäi baananeista tehdyt letut suklaakastikkeella.

Yhtenä päivänä lainasimme hotellilta polkupyörät ja poljimme sisemmälle Cha-amiin etsimään markettia ja katselemaan, mitä löytyy. Ostimme ison kasan tuoreita hedelmiä naurettavan edullisesti ja nautimme niitä seuraavana päivänä jääkaapista lounaaksi. Jäinen tuore ananas on muuten aika hyvää kuumana päivänä. Vuokrasimme myös skootterit vuorokaudeksi ja ajelimme niillä sekä Cha-amissa että Hua Hinissä.

Tämä oli valtavan kokoinen, ikään kuin telttamainen halli, jossa myytiin käytännössä ihan mitä tahansa satut tarvitsemaan

Sama rojuhalli. Niin paljon muovia.

Edelleen sama halli.

Hän odottaa kyytiä

Meidän supersymppis hedelmäkauppias joka pilkkoi ananakset ja mangot valmiiksi

Paikallisten ruokatori. Yritettiin arvailla mitä heillä oli myynnissä mutta mysteeriksi jäi moni ruokalaji.

30 bahtin (0,8 euroa) lounas

Hua Hinissä vierailimme tosiaan kahdesti. Olimme käyneet Cha-amissa eräällä pienellä (ja ilmeisesti koko kylän ainoalla) baarikadulla mutta siellä oli hitusen kuollut meininki. Ihan hauskaa mutta turisteja oli niin vähän että olo oli hivenen kiusaantunut. Päätimme siis lähteä seuraavana iltana Hua Hiniin taksilla katselemaan meininkiä. Hintataso oli heti korkeampi ja farangeja oli huomattavasti enemmän. Meno oli kuitenkin ihan yhtä surkea, Cha-amissa oli melkeinpä hauskempaa. Prostituoituja oli joka puolella, paljon enemmän kuin olin kuvitellut, joko houkuttelemassa turisteja baariin tai länsimaalaisen miehen käsipuolessa. Jossain vaiheessa alkoi vähän ahdistaa joten suunnattiin Burger Kingin kautta kohti kotia.

Käytiin myöhemmin Hua Hinissä uudestaan päiväsaikaan. Vuokrattiin tosiaan skootterit ja ajeltiin niillä 25 kilometriä tienvarressa kunnes saavuttiin kaupunkiin. Oltiin netistä luettu paikasta nimeltä Chopstick hill, jossa oli kuulemma ranta, temppeli sekä apinoita. Pienen ristiin rastiin ajelun jälkeen löydettiin perille. Kuumuus oli sietämätön, varsinkin kun temppelille piti kavuta järjettömän korkeat ja jyrkät portaat, mutta olen tosi iloinen että käytiin siellä. Temppeli oli kaunis ja apinoiden puuhailua oli hauska seurata. Aikuiset istuskelivat varjossa ja ottivat lepiä, ja pienemmät nahistelivat rantavedessä. Turisteja oli myös jonkin verran, kuten myös meitä ahdistelevia rantarolexmyyjiä, mutta paikka oli siitä huolimatta viihtyisä.

Puhelimella napattu kuva temppeliltä

Cha-am oli täydellinen paratiisi ja tuntui haikealta jättää se taakse. Voin suositella kyseistä kohdetta ihan jokaiselle, etenkin jos hakusessa on simppeli rentoutumisloma lämmössä. Merivesi oli kuin kylpyvettä, ihmiset olivat ystävällisiä ja kaikki oli helppoa ja halpaa. Eniten ikävöin kuitenkin tropiikin öitä, kun ulos lähtiessä ei tarvinnut mukaan muuta kuin rahaa. (Terveisin talvella baariin lähtiessäni pakkaan laukkuun toppahousut.)

Kuten luvattu, seuraavassa postauksessa kirjoittelen seikkailuista suuressa ja ihmeellisessä Bangkokissa.